Koken

Waarom extra vierge olijfolie gebruiken?

Extra vierge (olijfolie)

Olijfolie komt uit het vruchtvlees en de zaden van olijven. Het bevat veel gezonde onverzadigde vetten, vetzuren en veel vitamine E. Daarom maakt het ook deel uit van de bekende ‘Schijf van Vijf’, de basis van ieder gezond eetpatroon.

Soorten olijfolie

Olijfolie is verkrijgbaar in verschillende soorten. Olijfolie van eerste persing (vierge) wordt geperst onder druk, zonder verhitting of toegevoegde stoffen. Extra vierge olijfolie wordt niet bewerkt en is dus puur natuur. Geraffineerde olijfolie wordt verkregen door zuivere olijfolie te raffineren. Raffinage verwijdert eventuele onzuiverheden door verwarming en afkoeling.  Normale olijfolie is een mengsel van geraffineerde olijfolie en olijfolie van eerste persing. Tot slot is er ook nog olijfolie van olijven die niet door de eerste kwaliteitsselectie kwamen. Deze olie is vaak van mindere kwaliteit, maar kan door de bewerking de eigenschappen van de andere soorten verkrijgen.

Waarom is olijfolie zo gezond?

Olijfolie is het enige type olie zonder toegevoegde chemische middelen.

Voordelen van olijfolie

Olijfolie is dus zeker gezond en zorgt voor vele voordelen. Olijfolie:

  • Verlaagt een hoge bloeddruk
  • Vermindert je risico op aderverkalking en hart- en vaatziekten
  • Is belangrijke bron van antioxidanten: die beschermen je tegen alle lichaamsweefsels, versterken je immuunsysteem, verhogen je natuurlijke weerstand en vertragen je natuurlijk ouderdomsproces
  • Helpt je aan je Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)vitamine E
  • Gecombineerd met veel verse groenten kan het de kans op kanker met maar liefst 75 procent verminderen, vooral maag- en borstkanker
  • Kan osteoporose voorkomen op de symptomen ervan verzachten
  • Het kan osteoporose voorkomen
  • Stimuleert de werking van je lever

Gebruik olijfolie

Extra vierge olijfolie wordt gebruikt in pasta’s, salades, vinaigrettes en in koude sauzen. Extra vierge olijfolie is minder geschikt niet om in te bakken. Bij hoge temperaturen kunnen namelijk PAK’s ontstaan waarvan werd bewezen dat ze kankerverwekkend zijn.

Olijfolie minder geschikt voor warme gerechten

Olijfolie is rijk aan omega 3 vetzuren. Bij verhitting verliest het bijna alle gezondheidsvoordelen. Olijfolie kopen doe je best online, daar vind je de grootste keuze met de beste kwaliteit. Geef de voorkeur aan biologische olijfolie, de zuiverste soort olie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *